Min nya lilla vrå

Hemma igen!

Posted on: 14 september, 2015

Trött, tröttare än någonsin fastän jag har haft en skön avkopplande semester så är jag lika trött som innan semestern.

Har redan jobbat 2 nätter och igår körde jag tvättstuge race..massor med tvätt i stora högar hade jag att ta hand om. Men se nu är det rent och färdigt att stryka, vika och hänga in där den ska vara, i garderober och i lådor.

Nu är jag ledig ända till onsdag kväll igen då jag åter har 2 nätter framför mig. Det hade varit skönt med ledig helg då man kom hem så att man fick sova ordentligt innan jobb ..men man kan inte få allt som man vill här i livet.

SAM_3978 (427x640)

Vi hade fönsterplats i airbusen på vägen ner mot Kreta.

Jag har i alla fall varit utomlands igen och det var då på tiden ..det var 8 år sedan jag landade i ett varmare land än vårat. Vi fick värme så vi teg..37 grader låg termometern på mestadels så det gick åt massor med vatten för att hålla vätskenivån. Inte så mycket alkohol annat än Cavan som jag köpte på taxefree shopen ombord. Gott att svalka sig med på balkongen i skuggan sena eftermiddagar. Här med knäcke macka till mellanmål..för vi åt oftast middag på kvällarna.

SAM_4047 (427x640) SAM_4048 (427x640)

Det gick ner en och annan Frappe och några vattenmelon Gin men de var sällsynta och vi fann dem bara då och då i supermarket kylen. Så de var nog åtråvärda..för goda var de att svalka strupen med.

SAM_4051 (427x640)

Öl drack jag ingen..jo en Corona drack jag till kyparens förvåning en eftermiddag då vi åt sallad på restaurangen vid hotellpoolen.

Vi beställde annars bara vatten till maten..så han trodde väl att vi tanter var absolutister..men han skulle bara veta vad vi drack inne på hotellrummet 🙂

Jag fattar inte hur man kan hälla i sig som vissa gör nere på stranden..och öl går bara inte i värmen..så dagtid intog jag bara vatten.

Men på balkongen den skuggiga intogs andra drycker.

Har aldrig bott på ett bättre lägenhetshotell..bättre standar har jag haft men läget på hotellet var fantastiskt bra. Nära till havet och ändå nära till shopping och commerce. Solade på stranden varje dag och badade alla dagar i havet utom sista för då blåste det så att vågorna vart så stora att de rödflaggade.

SAM_4007 (640x427)

Då var det skönt att vi hade en pool att vara i..för bada vågade jag inte i de stora vågorna. De som badade hade svårt att ta sig upp ur vattnet igen för de hann inte mellan vågorna att ta sig upp över stenkanten..en del omkullkastades och blev liggandes i vågorna vid kanten hualigen då. Så jag beslöt mig för att inte gå i denna sista dag på semestern ..men som tur var så hade vi badat varje dag innan så det gjorde inte så mycket.

Jag promenerade varje morgon längst den låååånga  stranden..och vi jag och min syster promenerade varje dag med den lille bebisen som var med..

SAM_4014 (640x427) SAM_4008 (640x427)

Vi ville få honom att sova men lyckades inte alltid..även om vi gick med vagnen i flera timmar så somnade han inte. Det var för varmt för den lille så jag köpte en solfjäder att vifta svalkande med ..den viftade jag sönder till slut och fick därför köpa en ny för att kunna vifta vidare och svalka den lille med.

SAM_4095 (640x427)

Hm ..inte var det lätt att ha med sig en bebis..vi som trodde att det skulle vara behagligare värme så här års hamnade i stekande het sol ..det var varmare än det vanligtvis brukar så här års. Så den lille hade svårt att koppla av och han fick dricka vätske ersättnig för att inte bli uttorkad.

Han badade både i havet och i poolen..i sin lilla badring med soltak på.

SAM_3996 (640x427)

Han undrade nog vart han hade hamnat..där det var så varmt att man varken kunde sova om nätterna eller vara utan att behöva bada nästan hela tiden. Men han fann sig ändå ganska så väl i värmen..men vissa nätter sov han nästan inget så föräldrarna var lite osovna vissa dagar ..då tog jag och syrran hand om den lille så att de kunde ligga i solstolarna och vila sig lite.

Vi fick äta i skift..för den lille ville inte sitta still då det skulle ätas..det var mycket bättre att göra så kom vi på efter några middagar där vi alla fick äta under skrik och stress. Men då vi ätit klart så somnade han oftast 🙂

Så vi åt lugnast 2 och 2 utan den lille..

Jaja jag har haft en skön semester ..och har kunnat sola och bli någorlunda brun..fast jag har smörjt mig varje dag med solkräm för att skydda mig ..solen tar ändå den är stark även om det är en  bit in i september.

Det har som ni förstår varit en ganska avkopplande semester, vi har bara varit där på plats och inget annat gjort än vandrat från solstolen och åter i 7 hela dagar. Det är ingen ide att åka på utflykter när man är där bara en vecka ..jag har sett ön förr då jag varit där 3 gånger förut..så detta blev en solstolsvecka. Härligt..avkopplande och ostressande ..förutom vissa middagar då 🙂

Har gått i flippflopp mestadels..och bikinin är välanvänd..min kropp är brun och solkysst..så nu är jag inte längre blekfet och glåmig..ialla fall ett tag till är jag solbränd för brännan brukar gå bort ganska så fort då man inte underhåller den.

SAM_4184 (427x640)

Jag har fått sol nu i alla fall som jag önskat ..så denna semester lever jag på ett bra tag nu då jag vet att höstrusket snart är här igen.

Hemresan gick bra den med men en liten överraskning till fick vi på bussen..nya regler hade införts på Kreta att bagaget inte fick väga mer än 20 kilo per  person…100 kr per överviktkilo skulle man nu få betala..lite sent att få den infon då redan väskorna var packade..så jag vart inställd på att få betala 500 spänn där på flygplatsen. Min resväska vägde 19.5 och mitt handbagage 4,5 kilo. Så som man alltid förr fått ha med sig ..hm lite förvånad vart fler än vi kan jag meddela ..men se jag slapp ändå betala min övervikt..för syrran hade undervikt med sig hem..Där hade jag tur men många många fick betala hundra lappar för att få med sig sitt pick och pack hem. Det var väldigt irriterande att man inte fått den infon då man kom ner ..för då hade många packat annorlunda. Så min nya stora resväska kommer jag inte att kunna packa full näst gång jag reser..men det gör inget..men med facit i hand hade jag kunnat köpa en mindre väska..min är ca 70 cm stor jag hade kunnat haft den mindre på 63 istället ..den som jag tyckte var i minsta laget…men man behöver ju inte packa väskan full så jag får nog användning av min lite större väska ändå.

SAM_3973 (427x640)

Ja ja så kan det gå..nu vet jag det till nästa gång.

Fick packa om väskan några gånger där för att få till vikten som jag trodde var den rätta ..och så vart det för mycket ändå..tur att syrran hade mindre med sig annars hade jag varit 500 spänn fattigare och mina små souvenirer hade blivit dyrare än jag tänkt.

Men jag har haft en skön semester så det hade  jag fått ta ..och man lär så länge man lever..och får stå sitt kast.

Har ju inte åkt charter  på väldigt länge så inte tänkte jag på att det ändrats så..och då ingen sa något så tror man ju att allt är som vanligt.

Men nu vet jag bättre till nästa gång och  jag kommer att frågar vid som gäller redan då jag landar på resmålet.

Over and out!

SES!

14 svar to "Hemma igen!"

Det låter skönt med en ren sol- och badvecka även om vädret var i varmaste laget. Jag får nog försöka fara iväg snart jag med.
Kram

Hoppas att du kan komma iväg för det var så himla skönt och avkopplande.
Som jag har längtat efter solen och värmen.

Fina bilder från Platanias och varmt och skönt har du haft, det är huvudsaken. Det gäller nog att kolla upp hur många kilon man får ta med sig. Vi var på Kuba i februari/mars i år och som tur var kollade jag upp innan hur många kilon gällde där, det var många som fick betala en hel massa pengar. Vi slapp, tack och lov!! Vi har även med oss en väskvåg dessutom på våra resor.

Jag har oxå en våg med mig men hade ändå med för mycket. Man ska veta innan hur mycket man får ha med sig ..så det kommer jag att ta reda på nästa gång jag reser. Läser man i fritidsresors info så står det olika beroende på var man läser så det var lite luddigt.
Har mailat dem och påtalat detta och att det vore bra om det tex stod på biljetten hur mycket man får ha med sig.
Jag har varit på Kreta 4 gånger nu och trivs ypperligt där så jag åker dit igen det är ett som är säkert.
Träffade ett par på hotellet som varit på ön 14 ggr så där ligger jag i lä 🙂

Oj, det där ser lockande ut. Skönt att du har haft det bra. Fina bilder.

Visste du att på den bergiga ön (på det första strandfotot) huserar tusentals får – och man får inte gå iland där. Bara herdarna.

Var i Platanias för c:a 20 år sen men var tyvärr sjuk hela tiden 😦

Kao

Det visste jag inte ..trodde att det var munkarnas ö..vet inte va jag fått det ifrån.
Åk dit igen om du har möjlighet Kreta är den bästa semesterön jag vet.
Otto

1979 jobbade jag på Kreta 4 månader. Som potatisplockare och diskare. Då bodde jag i Malia.
🙂

Det bästa vackraste stället jag varit på på Kreta är Elafonissos i väst. Rosa sand. Helt underbart. Man åker dit med lokalbussen från Chania och vägen går genom ett mycket smalt bergspass, högt ovanför Kretas näst djupaste ravin. En hisnande bussresa.

Där har jag varit 2 gånger det är det vackraste stället helt klart. Fantastiska rosa stränder och sanddyner. Vi har åkt dit med hyrbil och sluppit sitta och skumpa på en buss i bergspassen.

Ja då vet du ju. Jag hörde att den rosa färgen har med mosade snäckskal att göra. Tar man upp en näve sand så ser man faktiskt det. Men det rosa ligger ju bara i ett mycket tunt lager ovanpå den vanliga. Men fint är det. Det är fint att vada runt mellan dynerna. Minns jag inte fel så ligger det ett litet hotell där. Men det var också det enda hus jag såg i närheten.

När bussen ska genom den lilla tunneln högst upp i bergspasset så har den ett spelrum på bara några få centimeter till godo på båda sidorna om taket. 🙂

Inget hotell nere vid stranden ..men det låg ett litet krypin på vägen ner. Vi åkte ingen tunnel ..vi åkte längst med kusten i en jeep. Vi åkte fel på vägen tillbaka och åkte tills lut på en liten kostig dör vi hade lite svårt att vända om..men om var vi tvungna att vända.
Vi var mitt ute i ingenstans!

Längs kusten? Konstigt att inte bussen tog den vägen i stället. Men slutade den i en kostig så fattar jag. Att inte ens kunna vända…usch! Vilken rysare.
—-
Apropå rysare: kolla inlägget jag just la in. Det är en kortkort video…

Kao

Vi körde fel på vägen hem och hamnade på en kostig mitt bland bergen..fattar inte hur vi kunde köra fel!

september 2015
21222324252627
282930

Arkiv

Allena ensam semester trivs mask tankar barnbarn barnbarn barn barn barnbarn rödlök fika jordgubbar saft tvätt packning Mallis Rhodos berget blommor spinning promenad hemmakväll böcker film tvättrace rhodos Mallis blå anemon bär jordgubbar bigarråer hallon semlor vit choklad krusbär rödavinbär trädgård balkong tomater bärkräm havregrynsgröt regn räkningar mamma egentid förhållanden carpe diem funderingar semester kaffe sol promenad hästar zlatan delaktig sammanhang dörrar vägar digital fotoram bilder födelsedagspresent 2012 nu grönskar det efterlyst gofika solnedgång barnbarn flagga bröllop diadem tiara barnbarn sovmorgon Fototriss 208 Hårt svårt börja om Fototriss 209 gemenskap fototriss 225 M frestelser begär karaktär frukost kalas lördag funderar födelsedag fira årsräkning retrougn ambrosia sabrina lönekuvär spargris kontantlös fågelskrämmor A frukost tvätt kråka blomlåda sola födelsedagskalas glass glass salt lakrits chutney surt allsång skansen sommar regn Mallis helg jobb svacka roligt tråkigt hälsa sjukdom diagnos symtom bot vetenskap synsätt välbifinnande hippokrates helheten läkare specialister medkänsla vinterkräksjuka is mjölk träning Mallis vin fest party jobb möte skor prokastinera brev mamma promenad danspass boxning lejonet arbetsprov jordgubbar kalas flädersaft drinkar bubblor maräng mascarponegrädde gla kolfilter torkarblad mat kylskåp toscakaka hollywood Beverly Hill lejonet brumbrum lycka pengar välbehag framgång rik fattig mamma mamma blommor prästkragar lupiner rödklöver kyrkogården paraply regn åska Mallorca halsont grabbarna grus palma nova mamma rullstol möte behov egentid semester kick off midsommar mat överflöd salta grodor sommarhagarna promenad musik balans lagom light extrovert introvert känslighet energi musik Lana del Rey musik P1 sommarpratare Maja Ivarsson nationaldagen ullared barnbarn mamma rabarber och jordgubbspaj vaniljsås solsken promenad natt görtrött grannar kaffe sommarpratare nätter fokus häl dottern söndag paket Justin Bierbermonster high pengar tårta student ekonomi kaffe spinning ryggpass solsken bikini picklad rödlök rabarberchutney james bond tid för hämnd playa Rhodos frappe seg cortison silver god man årsräkning kopior gröt räkningar pappa mamma semester semester turkiet Rhodos Mallis midsommarafton tvätt semla keso hallon yoggi pizza jobbmöte träning mål vikt kilo fläsk sjuk feber halsont ingefära te honung födelsedag tårta blommor mamma sjuk kaffe koffein smitta kräk hosta halsont beroende karensdag kompledigt kurera valnötter äpple Lena Andersson sol bad sommar tingeling barnbarn leverpastej gurka havregrynsgröt äventyr sol himmel räkningar molnen skingrade nudlar nyttigt halsont hes tvättrace sol promenad mamma vård digital fotoram bibblan träning maska tidsbrist personal sol sovmorgon vaken natt sommar semester fantasier natur vik båt sjöbris hamn ankare sorg spinnaker segel vind HSP berg och dalbana specialbegåvning spinning polis bråk skrik borrande tak hål sova student 2013 student tårar respekt fixat sårad ledsen känslor ytan swedish Hose Maffia sylt saft konserveringsmedel minne glömska tankar drömmar sömn drömmar curling plan flygfärdig kärlek omsorg lycklig verklighet val möjligheter teflonpanna glad bara en bild telefonsamtal mamma tema utmaning fantasi trögtänkt nasonex kaffe promenad minusgrader Tro hopp bakslag lejon träning hantlar vikt spinning euro sjusovare klocka Eclipse Tvättstuga spysjukan semesgter jobbmöte k-special tvätt svett nys popcorn film utsövd dammsugare kaffebryggare ensam sällskap varg älg rådjur hästar får ronja birk natur fotosafari usb minne nikon minolta zlatan midsommarafton jordubbar vit choklad ösregn änder ostbågemössa mys fredag sol