Min nya lilla vrå

Hur

Posted on: 15 oktober, 2017

Hur ska det bli egentligen ..det är många hur, om, vad och när? just nu..

Tur att jag står med bägge fötterna ganska stadigt på backen ändå…det är bra då det blåser en vinande kall snålblåst runt ikring en…om om om och om igen! Att man själv inte vacklar och blåser ikull..

Vad nu då jag inte vet jag vad det är för krafter som styr ..jag behåller lugnet och ser på och kanske agerar jag så småningom ..men attans då man får verkligen hålla sig lite för att inte dras med..men lätt är det då inte ..det går inte att yppa minsta lilla ord så tar vinden i direkt och man kan inte hejda dess framfart.

Milda makaroner säger jag ..mothuggen haglar likt stora snöbollar i backen och rullar så att de blir stora som hus..

Förutfattade meningar om hur saker och ting är är redan fattade ..innan saker ens skett..det kallar jag starka krafter ..och man kan inte hur gärna man än vill få stopp på det.

Hm…man får ta de strider man tror sig kunna rida igenom och ta sig ur ifrån med hedern i behåll. Det är små ting som blir stora så stora  att de längre inte är det lilla som var döljs av allt annat ..och ingen  vet längre vad som var början eller ens vad slutet ska sluta.

Jag har lärt mig att iaktta försiktighet ..för att slippa mothuggen och de meningslösa diskussitionerna för det leder ingen vart att ens inflika något vettigt ..det bara eldar på än mer..och de som startat branden lägger då bara på en mer ved på brasan..

Vad är det som driver vissa människor, vad får de ut av att bracka ner på andra och vad är hela deras syfte med att behöva vara på ett sätt som för mig är ganska obegripligt..då de blir så upp i det som sker att de missar hela poängen med det? Det finns ingen substans kvar till slut…allt blir bara en degig geggig kletig massa som tar sig in överallt och lägger sig som ett äckligt tungt lager överallt.

Jag talar i gåtor jag vet men jag måste gå i kring het gröt för att få ur mig vad jag känner inför detta hur i helsike dumma beteende uppstår.

Det är någon slags urkraft som bryter ut om ting som ord som uppfattas som hot mot hela verksamheten eller så är det personliga tolkningar som blir till precis vad som helst annat än dess egentliga betydelse.

Så kan man nog säga att det är..det startas krig där det egentligen ingen fiende finns..bara för att konspirera och intrigera för att själva vinna mark ..man avväpnar någon ända in på kroppen och det inspirera andra att fortsätta intrigera och så är lavinen igång.

Jag är ingen som lägger på mer ved på en brasa som borde få brinna ner av sig själv och sprida värme med sin glöd innan den blir till aska.

Mer har jag inte att säga denna söndag.

Jag ser sammanhanget och sambandet med det som händer det är alltid något ..en början på att ha förståelse för det som sker.

SES!

 

 

24 svar to "Hur"

Inte lätt at råda eller ens tycka något när det är så gåtfullt. Hoppas att det lugnar sig så att du inte behöver känna att det är kaos omkring dig hela tiden.
Kram

Det förstår jag ..men jag talar så kryptiskt för jag vill inte utelämna någon/något…inte ens IRL talas det klarspråk.
Så genom att skriva av mig får jag ändå ur mig lite av det som gör mig så frustrerad. kan lugna dig med att allt är inte kaos även om det jag ger uttryck för kan låta kaosartat.

Kram

Antar att det handlar om din mamma och hennes bortgång – och att du och övriga har haft olika uppfattningar om saker och ting. Tråkigt hur som helst.
——–
Ett exempel:
Min mammas begravning kunde av olika orsaker bara ske 10/12-06. Sen långt innan hade jag och min dotter köpt en resa till USA 11/12-06. Hade ju ingen aning om att hon, som hade alzheimers i 13 år skulle dö just 10/12. Inget tydde på det. Min rika bror, som alltid avskytt att jag har rest runt i världen, klandrade mej direkt för att dottern och jag skulle åka. ”Hur kan ni….” osv.

Emellrtid sprang han ut från sjukrummet innan mamma ens hade kallnat och ringde hennes bank! När han kom in igen (hans fru var förskräckt) så sa jag: ” Nu åker jag och L till USA i morgon och tänker på mamma – så kan ju du gå på banken under tiden!” Då höll han äntligen truten.

Sen dess har han aldrig nämnt detta och det har heller inte varit några problem på den punkten. Tror att t.o. m han äntligen begrep. Däremot av andra anledningar har vi ingen kontakt.

Så håll ställningarna. Du vet vad du har gjort och att du har gjort allt du har kunnat för din mamma och du ska inte låta nån annan bestämma vad som är rätt och fel i ditt fall. Men det är så sorgligt att sånt alls ska behöva ske.

Kram
Kao

Inte enbart handlar det om det..nej det är rörigt på fler håll. Men så kanske det blir då stora förändringar i livet sker att allt liksom rubbas på.
Visst är det konstigt som du säger att en del bara tänker på pengar..pengar är inte allt i världen.. men visst är det enklare om man har pengar.

Jag håller ställningarna ganska kanske lite väl bra …men jag står på något vis i ett vägskäl vad det gäller allt.

Tror att det blåser över snart..men vet att det tar lite mer tid än vad jag vill. På något vis ska man behöva ta striden överallt , för sin egen och andras existens.

ibland undrar jag om det lönar sig att vara snäll och tillmötesgående..men jag kan inte vara uträknande och strategisk för min egen vinnings skull.
Du ska se Kao att det snart ger sig ..jag vet att jag har gjort på bästa sätt för mitt samvete ..ändå så hur väl man än gör så får man dåligt samvete över om man kunde gjort annorlunda.
Sån är jag ..det är prestationsångesten över att alltid göra sitt bästa eller än bättre som ger mig dessa känslosvall.

Jag kan upplevas som hård men jag är känsligare än vad man kan tro. HSP High sensitiv person..är inte lätt att vara ..men jag vet att det är en styrka i sig att vara känslig även om andra tycker att det är en svaghet.
Jag kan känna in och nästan förutspå vissa ting det är lite kusligt ibland ..men mycket av det jag känner på mig visar sig senare stämma.

Jag behöver vara ensam och ifred för att slippa alla intryck ..som du kanske förstår.

På så vis skyddar jag mig själv.

Kram

Helt klart!
Ett rent samvete är ju den bästa huvudkudden, men jag trot den kanske blir lite för hård med prestationsångest? Kanske är det inget man kan styra? P-ångest lär ju härröra ur tanken på vad andra anser om en, ofta kommer det sej av krav från barndomen. Att vara HSP borde inte vara problem för andra, kan jag tycka.

Liksom du så måste jag numera vara ensam allt som oftast. Inte för alla intryck rent generellt, men för att slippa umgås med just människor. Ser och känner mer av dem än när jag var yngre.

Men igår hade jag dottern och hennes kille här och vi åt och pratade (mest om bebisen som ju kommer om 9 dagar). Lite om film och lite om Människan med stort M, det som ju intresserar mej allra mest. Det gillade jag ju, naturligtvis. De är två ansvarstagande fina personer. Vi hade jättettrevligt.

Ett ytterst fåtal personer har jag i övrigt inte ens lust att prata med IRL.

// Kaoskram

Så är det…vissa vill man inte ens ha med att göra.
Min prestationsångest fick jag när jag var ensamstående i 7 år med mina första flickor..du anar inte vad jag presterade då…det tror jag inte hade med andra människors krav utan att jag varr ensam med allt ansvar. Mitt X var inte behjälplig det minsta..han bara ställde till det. Kansks var det för att bevisa att jag klarade mig själv ypperligt så lite inverkan har nog andra människor ändå på vad man tar på sig för ansvar.
Nuförtiden är jag mer relaxad..nästan så jag får ångest för att jag gör för lite och ibland tycker jag att jag tappat mitt driv helt och ingen kreativitet alls har kvar. men så tänker jag att jag känner så för att jag hade alldeles för mycket kreativitet förr. Jag är kanske lite mer ”normal” nuförtiden 🙂

Jag är lite enstörig och trivs med det ..men jag klan umgås med andra människor oxå om jag vill. Oftast gör jag saker ensam ..det stör inte mig alls. det är skönt att varaq själv. Trivs med det .
HSP är inget större problem ..det är bara ingen ide att förklara för folk vad man tar in ..har det oftast för mig själv.

Ottokram

Förstår.
Dessutom är min dotter HSP – vet ej varför. Men hon, liksom du, klarar sej väldigt bra ändå.
———
Det där med att leva ensam med barn: jag gjorde ju detsamma, men hade i.o.f.s bara ETT barn. Men ingen som helst uppställning från familj eller andra. Pappan hörde aldrig av sej. Skulle jag någon sällsynt gång behövt barnvakt så var jag tvungen att betala för det. Men det gick bra ändå, trots att det emellanåt var slitsamt. Vi hittade på mycket tillsammans: tror vi avverkade de flesta museerna och lekparkerna i Stockholm. Många gratisnöjen. Sökte fondpengar varje sommar och reste till skärgården, till olika vandrarhem eller Kolmården, Ölands och Eskilstuna djurpark etc. Sen ärvde jag en del pengar som vi glatt och villigt reste upp under ett antal år. (Sista resan gjorde jag dock ensam: 2011 till Sri Lanka och Maldiverna när jag fyllde jämnt. Innan dess ensam också till Cuba och en annan gång till Laos/Kambodja/Thailand själv). Sen var pengarna slut 😀 😀 😀 Men det var det värt.

Idag är min dotter väldigt glad över allt hon fick uppleva och att jag inte har strulat för mycket med karlar. Är hon nöjd så är jag det också.

// Kram från Kao

Det är tufft att vara ensam med barn..mina barn fick åka på kollo till Mellbystrand några år och jag fick oxå söka pengar i olika fonder tex då dottern skulle på skolresa till England i 5 an ..det var bara jag som inte hade råd då det klubbades igenom. Hur känns inte det att sitta ensam och erkänna på ett föräldramöte att man inte har pengar så det räcker.

Nuförtiden görs inget i skolorna som kostar pengar..
Jag hade heller inte en massa karlar hemma hos oss..visst var jag ute och festade en del men aldrig att jag drog hem någon karlslok om barnen var hemma.

Vi gjorde en hel del oxå vi åkte till Finland några gånger och så gjorde vi utflykter som ni gjorde som inget kostade.
Man blir överlevnadskonstnär ..fick ju även socialbidrag där i början innan jag fick tag i ett jobb. Så jag har inte alltid haft det så lätt men vi klarade oss bra och barnen har inte lidit någon skada.
En gång så trycktejag lite synd om dem när en kompis kom ut till mig i köket och sa att jag måste komma in och fixa tv:n för färgen hade försvunnit 🙂 oopps! Då fixade jag snabbt en färgt v..mina barn var ju vana vid svartvitt..och led inte av det.
Då förstod jag att andra barn var vana vid en helt annan standard hemma.

Ja 2 veckor på kollo/år åkte min dotter också på – medan jag arbetade. Med nattschema kunde man ju t.o.m ha lite semester under långledigheten.

Jag begriper inte varför man ska känna sej dum om man inte har pengar till skolresa. Så var det för mej också, jag sa ifrån att jag tyckte det var fel att det kostade så mkt och att alla ju inte hade råd. Var dock inte ensam om det i klassen.
——-
Sant. Barnen lider inte av hur det är ställt med pengarna. Bara de har det bra. Var med om någon liknande situation när en klasskompis till min dotter var hos oss första gången. Hon häpnade och utbrast: ”VA??? Har ni TJOCK-teve???” :-D. Då hade ändå många människor fortfarande såna apparater, men flickan hade i.o.f.s högutbildade högavlönade strebrar till föräldrar och de arbetade alltid. Från dag ett i ettan tog jag med deras dotter hem till oss efter fritis. Annars hade hon blivit ensam kvar sist av alla. Hon hade lite av föräldrarnas attityd. Allt skulle vara så jäkla märkvärdigt. Minns en gång när jag (en av alla gånger) bjöd henne på middag, Hade gjort en gratäng på bl.a kassler. ”I vår familj äter vi mest biff”, sa ungen. Det berättade jag för hennes mamma som blev arg. På MEJ. Trots att jag sa det som en liten rolig anekdot.
De passade aldrig, inte en enda gång min dotter.
Jag blir inte klok på folk.
😀
Tragiskt nog fick den flickan till slut svåra problem och avslutade sin fina musikutbildning. Hon är/var mycket musikalisk.
Kao

Så är det ..bara de har det bra och känner sig trygga så är de nöjda. Att ha en pappa som gjorde allt för att krångla till situationen tror jag ändå att de märkte av..jag sa aldrig något elekt om honom …men han gjorde det öm mig.
Min äldsta dotter såg igenom det.. andra dottern var för liten för att förstå.
Barn formas av sin uppväxt ..absolut.

Sorgligt att han gjorde så men bra att dottern fattade det. Har de kontakt numera?
Det finns så många barn som verkligen lider svårt av att föräldrarna antingen slåss och skriker i sitt förhållande eller efteråt, när de skiljts. Många föräldrar verkar inte inse det – eller så är striderna med exet viktigare?

Bra att du tog dej igenom eländet med hedern i behåll.

Kram
Kao

Ja fast jag är nog lite ärrad av allt som man gått igenom..fast hedern har jag i behåll.
Min äldsta dotter har ingen kontakt hon vill inte efter allt som hänt. Men min ena dotter har kontakt … han är där när det är födelsedagar så jag får oxå träffa honom då. vi säger inte flaska till varandra ens ..men jag stör mig inte på hans närvaro.
Det är väl bra som det är tycker jag.

Det hoppas jag. Man kan ju vara artig och ändå lätt avståndstagande. Behöver bara inte vara giftig så att man förstör festen ;-). Nu är ju döttrarna vuxna och gör som de vill.

Måste säga att jag uppskattar verkligen att kunna ”prata” med en som du om såna här saker. Någon som begriper. Både sånt som gäller en mamma som levt jättelänge utan riktig kontakt med livet – och som varit ensamstående mamma. Du ska ha all cred för dina kloka svar och tankar.

Kram
Kao

Tack Kao ..du ska veta att jag uppskattar dig oxå. Vi har liknande erfarenheter. Tom att ha föräldrar från ett annat land som kom hit under kriget. Jag känner mig inte så klok 🙂 men jag har mycket som jag behöver få ur mig ..jag gillar att skriva har svårare att uttrycka mig med ord i tal.

Skulle kunna skriva en bok om allt jag upplevt. Får nog gå en skrivarkurs…det har jag tänkt många gånger så att jag kan strukturera upp mina ord..

Tack för att du finns Kao..det är så bra att ha någon som begriper vad man talar om.

Stor kram från mig

Tack, det var trevligt att höra. Ja jag har också lättare att uttrycka mej i skrift än i tal. Eller BORDE göra det, kanske. Jag är en så besvärlig person:-) som tenderar att prata allldeles för mycket ibland, vilket kan göra att vissa tror jag ljuger. Eller vill skryta, när jag i själva verket vill tillföra ett samtal något, där även jag har upplevt det som den som talar har gjort. Det är ett stort problem för mej. Har inte insett att folk tänker och tycker så tidigare, men har fattat det nu…

Kram/Kao

hahah samma här jag har inga problem med att prata..och upplever som du gör att en del stör sig på vad jag säger ibland. Att jag vill skryta är inget jag..men det kan kanske uppfattas så ändå när man vill tillföra något i en diskussion. Jag blir ofta missförstådd och måste förklara mig. Kanske är det för att jag kan säga saker rent ut och rakt av. Det blir så enkelt att det blir svårt att fatta för en del.
Jag är jag och kan inte förställa mig ..så ibland får jag bara hålla käft.
Man orkar inte inta försvarsställning hela tiden det suger kraft och energi.
Jag har oxå börjat förstå att folk uppfattar mig på ett sätt som jag själv inte förstår..så vi är en bit på väg KAO ..mot att förstå oss själva som andra ser oss.

Det gör allt lite enklare om man inser hur andra ser på en..
Många andra uppfattar jag har inte uppnått insikter som du och jag …nu låter jag flummig 🙂 därför är kanske därför de är så okänsliga och går på som de gör och anklagar mig för en det ena än det andra.
Vad tror du? Jag tror att det är så ..och skulle jag säga något om vad jag tror högt så blir man ju sedd som någon slags besserwisser ..men det är jag långt ifrån.

Jag känner bara att kanske är mer inkännande än många andra…High sensitiv personality är ju just sådana.

Jag kan gå in i ett rum där jag skulle kunna skära ut allas tankar ..det är jobbigt så kan man ju inte göra så oftast stänger jag ner alla intryck utifrån ..det är en ren överlevnadsstrategi för mig..att skydda mig från intriger och skitsnack.

Vet du ibland så tror jag att jag är synsk..nu låter jag som en häxa …men vissa saker känner jag på mig ska hända innan de händer.
Magkänsla kan man kalla det istället för att man är synsk.
Vi ska få en ny chef nu och gissa om jag kände på mig vilken det skulle bli? Ibland blir jag mörkrädd över vad jag kan känna in.
Ja du Kao det är inte lätt att vara jag …men man lär sig leva med sig själv och ha överseende med hur man är. Tur att man trivs i sitt egna sällskap säger jag bara 🙂 annars hade det varit problematiskt.

Kram kram

PS. Min mamma dog 26/11 och begravdes 10/12.

Hehe. Jag blir mest förvånad idag, men kan ju inte göra något åt vad folk tycker och tänker. Vill aldrig vara dum och trycka ner andra. Det är inte alls min grej och har aldrig varit. Jag vill ha samtal 0m bland annat livet och filosofiska diskussioner men har under livet vänt mej till helt fel grupp av folk för att få intellektuell näring.

Däremot har många försökt trycka ner MEJ. Särskilt män. De kan inte hantera mej – och jag kan inte hantera dem, så det blir kollision 😀 . Så nu har jag en ”konstant paus” från dem 🙂

Jag är nyfiken och lyhörd, men ganska klumpig i socialt umgänge och kommentarer ibland. Hehe. Det ver jag ju om.

Nä’r jag var yngre – eller mycket ung, så hade jag tjejkompisar som påpekade det ena och det andra gällande både mitt utseende och vad jag gjorde och sa. Negativt. Det gjorde mej svag. Då på den tiden. Jag kunde inte begripa då på den tiden varför de sa vissa saker. Jag sa ju aldrig så till dem. Eller OM dem. Jag menar verkligen: ALDRIG. Nu som äldre begriper jag ju varför det var så.

Men en barndomskompis, som var döende i bröstcancer för många år sen, kom hem till mej ett par månader innan hon gick bort och ville rensa sitt samvete och det var ett otroligt fint möte. Glömmer det aldrig.

En annan tjejkompis räddade jag livet på, men hon har aldrig yttrat en enda uppskattande kommentar om hur det var då. Ok. Jag kan ta det, men tycker det är väldigt konstigt. Hon behöver verkligen inte tacka mej i oändlighet, men ett enda uppskattande ord kunde ju ha känts bra.

Detta är bara ett par av 1000-tals både bra och dåliga saker.

När jag fick min dotter för 27 år sen sa flera gamla bekanta: ”Stackars barn! Det kommer gå åt helvete!” Sen när det i stället gick bra så blev de ju griniga för det! (Hur man än vänder sej så har man ändan bak.) 😀

Vissa tror de känner mej, fastän de inte träffar mej och inte har gjort på åratal. Jag har arbetat och rest och umgåtts med min dotter och några få vänner. Har jag träffat gamla bekanta har de frågat ”vilken krog går du på, då?”. De kunde liksom inte begripa att jag inte var på en enda krog på 18 år- Alltså var jag en lögnare…..liksom att jag ljög om mina resor….ja, eller att jag skröt när jag inte alls tänkte så.

Numera är det mest kvinnorna som gnäller. Främst just de som sitter på kvarterskrogarna och som valde att inte skaffa barn. Bittra kärringar som aldrig gjort något vettigt med sina liv..De sitter kvar på barstolen. Ingenting har hänt i deras liv, tydligen. Precis som de ”bittra, medelålders, vita männen” som också sitter där. De som missade hela livet.

Så nu är det MIN tid sen flera år tillbaks dä jag inte längre accepterar skit och påhopp och jag har sagt ifrån. Precis som du.Har avvecklat mina, som jag trodde , ”bästa väninnor” sen ungdomen då jag äntligen begrep att de förtalade mej.Med en strävan att alltid vara bättre. Jag begriper inte sånt alls. Att det i grund och botten handlade om ren och skär avundsjujka. Och att de så gärna drog upp skit som är 30 år gammalt, då jag var ganska vild, men inte värre än flera andra.

Liksom du sa jag saker rätt ut. Andra lindade in sitt snack i sirap eller högg med svärd. Gärna i ryggen.Inte bara mot mej, utan mot alla. De spelade roller socialt som jag inte klarar av att göra.

Det ska alltså fortfarande ligga mej i fatet att jag drack öl och rökte brass och var tämligen aggressiv mot dem jag tyckte var idioter då för 35 år sen, men jag vägrar att ens prata om sånt numera. Men många vill så gärna det. De lever ju kvar i den tiden. De måste förfasa sej över andra för att slippa ta itu med sitt eget elände.De har väl inget annat att prata om, tänker jag.

Däremot har jag aldrig haft med polisen eller soc att göra och har alltid haft jobb och bostad men sånt är inte vissa intresserade av att veta.

Men jag vägrar att må dåligt för att någon annan ska må bra på min bekostnad. Det är slut med det.

Så på flera sätt liknar vi varandra du och jag och det var rätt skönt att skriva det här, faktiskt 😀 😀 😀

Kram
Kao

Nej man kan inte påverka bittra kärringar..ibland så tycker jag att de kör ett fegspel ..för de vågar inte säga det de vill direkt till den eller dem det berör..utan måste sprida rykten och skapa intriger för att själva försöka ta mark eller förstöra för andra på sin väg framåt.

Situationer som uppstår förstår inte alla ..men många kör falskspel för att de tror att det ska gynna dem själva . Det ser jag igenom…
Sådana personer är inte värt ett skit för mig…de finns tyvärr överallt och kan göra vad som helst för att få som de vill.

Är mitt i ett sådant här fegspel just nu..och de som spelar är ingen som jag bryr mig ett skit om ..de har inte mitt förtroende nej nej nej

Jag vägrar oxå att låta dessa ynkryggar knäcka mig…man lär sig med åren att vara försiktig med nya människor man stöter på ..för egentligen är det så att man i slutänden bara kan lite på sig själv.

Tack Kao för att du vilkl dela med dig av dina erfarenheter till mig för ibland så tror man att ,an är ensammast i världen med sina upplevelser.
Kram

Tack för det 🙂
Ja, ibland kan man tro att man är ensam om sånt här. Förr trodde jag att det kanske var något fel på mej själv, men nu vet jag bättre. Inte för att jag vill att någon ska känna som jag i såna här frågor, men det är ändå skönt att läsa det du skriver. Att bli äldre har det som en god fördel – sånt är inte så viktigt numera, men visst känns det tråkigt när avundsjukan och missunnsamheten dyker upp med sitt fula tryne, utan att man har förtjänat det.

Kram
// Kao

Nej det är inget fel med varken dig eller mig..ibland kan man ändå tro det. Jag har lärt mig genom åren liksom du att det inte är så viktigt numera . Jag kan liksom se igenom de som håller på och låter dem hållas. Fast ibland så måste jag ingripa om det går för långt ,med dumheterna.
Jag står oftast på de svagas sida..och stöttar dem för att de svagaste är ju lättast att ge sig på.
De som håller på är egentligen de som är svagast annars hade de inte agerat som de gör …men det vet de inte om själva.
Det blir karma någon gång för dem ska du se ..man ska med ödmjukhet ta sig fram i livet..man står stilla i sin utveckling då man måste trycka ner andra för att själv kunna må bra. Men det får de komma på själva för det går inte att förklara för ett fult tryne vad de håller på med .
Kramiz

Visst. De kan ju börja med att se igenom SD:s politik, eftersom de bittra oftast tror att deras situation beror på att flyktingar och invandrare har det bättre än de själva. De kan inte se vad SD har i bakfickan i sin politik. Man kan nästan höra stöveltrampet ända hit…

Kram
Kao

Hualigen ja man vill inte ens veta vad de har i bakfickan.

Kommentera

oktober 2017
M T O T F L S
« Sep   Nov »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Arkiv

Kategorier

Allena ensam semester trivs mask tankar barnbarn barnbarn barn barn barnbarn rödlök fika jordgubbar saft tvätt packning Mallis Rhodos berget blommor spinning promenad hemmakväll böcker film tvättrace rhodos Mallis blå anemon bär jordgubbar bigarråer hallon semlor vit choklad krusbär rödavinbär trädgård balkong tomater bärkräm havregrynsgröt regn räkningar mamma egentid förhållanden carpe diem funderingar semester kaffe sol promenad hästar zlatan delaktig sammanhang dörrar vägar digital fotoram bilder födelsedagspresent 2012 nu grönskar det efterlyst gofika solnedgång barnbarn flagga bröllop diadem tiara barnbarn sovmorgon Fototriss 208 Hårt svårt börja om Fototriss 209 gemenskap fototriss 225 M frestelser begär karaktär frukost kalas lördag funderar födelsedag fira årsräkning retrougn ambrosia sabrina lönekuvär spargris kontantlös fågelskrämmor A frukost tvätt kråka blomlåda sola födelsedagskalas glass glass salt lakrits chutney surt allsång skansen sommar regn Mallis helg jobb svacka roligt tråkigt hälsa sjukdom diagnos symtom bot vetenskap synsätt välbifinnande hippokrates helheten läkare specialister medkänsla vinterkräksjuka is mjölk träning Mallis vin fest party jobb möte skor prokastinera brev mamma promenad danspass boxning lejonet arbetsprov jordgubbar kalas flädersaft drinkar bubblor maräng mascarponegrädde gla kolfilter torkarblad mat kylskåp toscakaka hollywood Beverly Hill lejonet brumbrum lycka pengar välbehag framgång rik fattig mamma mamma blommor prästkragar lupiner rödklöver kyrkogården paraply regn åska Mallorca halsont grabbarna grus palma nova mamma rullstol möte behov egentid semester kick off midsommar mat överflöd salta grodor sommarhagarna promenad musik balans lagom light extrovert introvert känslighet energi musik Lana del Rey musik P1 sommarpratare Maja Ivarsson nationaldagen ullared barnbarn mamma rabarber och jordgubbspaj vaniljsås solsken promenad natt görtrött grannar kaffe sommarpratare nätter fokus häl dottern söndag paket Justin Bierbermonster high pengar tårta student ekonomi kaffe spinning ryggpass solsken bikini picklad rödlök rabarberchutney james bond tid för hämnd playa Rhodos frappe seg cortison silver god man årsräkning kopior gröt räkningar pappa mamma semester semester turkiet Rhodos Mallis midsommarafton tvätt semla keso hallon yoggi pizza jobbmöte träning mål vikt kilo fläsk sjuk feber halsont ingefära te honung födelsedag tårta blommor mamma sjuk kaffe koffein smitta kräk hosta halsont beroende karensdag kompledigt kurera valnötter äpple Lena Andersson sol bad sommar tingeling barnbarn leverpastej gurka havregrynsgröt äventyr sol himmel räkningar molnen skingrade nudlar nyttigt halsont hes tvättrace sol promenad mamma vård digital fotoram bibblan träning maska tidsbrist personal sol sovmorgon vaken natt sommar semester fantasier natur vik båt sjöbris hamn ankare sorg spinnaker segel vind HSP berg och dalbana specialbegåvning spinning polis bråk skrik borrande tak hål sova student 2013 student tårar respekt fixat sårad ledsen känslor ytan swedish Hose Maffia sylt saft konserveringsmedel minne glömska tankar drömmar sömn drömmar curling plan flygfärdig kärlek omsorg lycklig verklighet val möjligheter teflonpanna glad bara en bild telefonsamtal mamma tema utmaning fantasi trögtänkt nasonex kaffe promenad minusgrader Tro hopp bakslag lejon träning hantlar vikt spinning euro sjusovare klocka Eclipse Tvättstuga spysjukan semesgter jobbmöte k-special tvätt svett nys popcorn film utsövd dammsugare kaffebryggare ensam sällskap varg älg rådjur hästar får ronja birk natur fotosafari usb minne nikon minolta zlatan midsommarafton jordubbar vit choklad ösregn änder ostbågemössa mys fredag sol
